Gramrode

Fund af flinteredskaber viser, at Gramrode allerede har været beboet i bondestenalderen for ca. 5.000 år siden.

I 14-1500 tallet lå her 7 gårde, som var bygget tæt ved siden af hinanden på det høje punkt, hvor Gramrodegård ligger i dag. De fleste af disse gårde blev udflyttet i 1600 til 1700 tallet dog ikke Gramrodegård. Så frem til midten af 1800-tallet bestod Gramrod blot af et par gårde og et par huse.

Men så kom:

Horsens-Juelsminde-Jernbanen
De første drøftelser om etablering af en jernbane sydøst for Horsens begyndte i slutningen af 1870-erne, og den 31. maj 1882 var der stiftende generalforsamling i aktieselskabet bag banen. Den 9. august 1882 fik bestyrelsen koncession og eneret for 80 år til anlæggelse af en person- og godsbane mellem Horsens og Juelsminde, og den 30 km lange bane kunne anlægges i henhold til lov af 12. maj 1882. Arbejdet med banen blev påbegyndt i oktober 1882, og det første tog kørte på strækningen den 25. maj 1884. I drøftelserne om etablering af jernbanen havde det være fremme, at den skulle til Rårup, som på daværende tidspunkt var et stort og vigtigt sogn i Bjerre Herred. Det kunne der imidlertid ikke findes flertal for, så af terrænmæssige og økonomiske grunde kom jernbanen ikke nærmere end til Gramrode.

Gramrodes storhedstid
Med banen kom husene, håndværkerne og butikkerne. Bredgade nr. 20 er den gamle baneformandsbolig. Nr. 18 blev bygget som købmandsgård i 1880. Osv. Der blev bygget huse til: En malermester, manufakturhandel, træskomand, urmager, smed, karetmager, restauration, dyrlæge, landbetjent, bager, købmand, foderstofforretning, slagter, forsamlingshus m.fl.

Der blev den 25. maj 1884 oprettet brevsamlingssted på stationen. Banen var drivkraften i udviklingen af Gramrode. De største passagertal havde Gramrode i 1930-erne med ca. 15.000 rejsende pr. år.
Men

Med konkurrence fra rutebilerne kunne banen ikke blive ved med at eksistere, og det sidste tog kørte den 29. september 1957, dette var et tegn på, at udviklingen i Gramrode nu gik den anden vej. Dette gjaldt også posten. I 1927 bliver Gramrode et PXP, som underlægges Bråskov, og i 1952 underlægges brevsamlingsstedet Juelsminde for den 31. oktober 1969 at blive nedlagt.

I dag er der to erhvervsvirksomheder og ingen forretninger

Kilde: 7 historiske fortællinger fra Rårup Sogn. Udgivet af Glud Museums Forlag

Postkort med Bredgade som motiv. Sikkert fra ca. 1906. Som der står på kortet, så er begge købmandsforretninger med på billedet. Øverst til venstre Christian Laursens købmandsgård (nu Bredgade nr. 18.) Underst til venstre Bredgaden nr. 0. Huset blev revet ned, da den nuværende vej blev lavet.
Postkort med Bredgade som motiv. Sikkert fra ca. 1906. Som der står på kortet, så er begge købmandsforretninger med på billedet. Øverst til venstre Christian Laursens købmandsgård (nu Bredgade nr. 18.) Underst til venstre Bredgaden nr. 0. Huset blev revet ned, da den nuværende vej blev lavet.
Postkort fra 1930-erne. Nu Bredgade nr. 2. Huset er bygget af læge Olav Guldbrandsen omkring år 1905. Huset har været ejet af mindst syv forskellige bagere, hvoraf nogle gik fallit. Der var en kort overgang konditori med keglebanen i haven.
Postkort fra 1930-erne. Nu Bredgade nr. 2. Huset er bygget af læge Olav Guldbrandsen omkring år 1905. Huset har været ejet af mindst syv forskellige bagere, hvoraf nogle gik fallit. Der var en kort overgang konditori med keglebanen i haven.
Huset på hjørnet af Gramrodevej og Bjerrevej. Her fotograferet i midten af 1930-erne. Huset blev bygget i 1915 af murermester Chr. Bøttker. Fra 1918 brugte Vejle Amt huset som bolig for jordemoderen.
Huset på hjørnet af Gramrodevej og Bjerrevej. Her fotograferet i midten af 1930-erne. Huset blev bygget i 1915 af murermester Chr. Bøttker. Fra 1918 brugte Vejle Amt huset som bolig for jordemoderen.
Postkort fra 1908. Bredgade fotograferet fra stationen og ned mod den nuværende Bjerrevej. Første hus er købmandsgården nu Bredgade nr. 18
Postkort fra 1908. Bredgade fotograferet fra stationen og ned mod den nuværende Bjerrevej. Første hus er købmandsgården nu Bredgade nr. 18