Tørringbanen – 9 historiske cykelture
De 9 cykelture er rundture, hvor man dels følger et stykke af banen så tæt som muligt og dels kører ud i landskabet og tilbage til der, hvor man startede.
Der findes beskrivelser med kort til at printe ud som PDF for de enkelte etaper og der findes beskrivelser med billeder for de enkelte etaper her på hjemmesiden – se links nedenfor.
Man kan cykle en etape af gangen eller måske slå to af de kortere sammen – som f.eks. etape 2 og 3.
1. ETAPE – Horsens, Lund og Kørup stationer – ca. 17 km
Etapen starter ved Dagli’Brugsen på Silkeborgvej i Lund.
Her, hvor brugsen nu har parkeringsplads, lå i sin tid Lund Station. Ruten følger, ad omveje, Kørupvej tæt ved banens forløb til den lille Kørup Station, syd for Tamdrup Bisgård.
Herefter går det ad snoede veje og stier til Horsens langs sydsiden af Bygholm Sø.
Fra ”trinbræt Bygholm” går ruten på banesporet det meste af turen tilbage til Lund med udsigt over Hansted Ådal.
Beskrivelse med billeder: 1. ETAPE
En ekstra “Tørringbane-historie”, rutekort og -beskrivelse til at printe ud: PDF 1. etape
2. ETAPE – Kørup og Vrønding stationer – ca. 8 km
Ruten starter ved Tamdrup kirke med den spændende historie. Med en fantastisk udsigt går turen ad Tamdrup Kirkevej ned mod den charmerende Neder Vrønding.
Her ligger Vrønding Station og andre fine huse fra tiden, hvor landsbyen også blev stationsby.
Ruten følger jernbanens forløb tæt tilbage mod Kørup, og passerer trinbræt Vrønding Ø. Der drejes op til den lille Kørup Station – og så går det ellers op af bakken!
Her kan der være behov for at stoppe op og få vejret ved den smukke herregård Tamdrup Bisgård.
Beskrivelse med billeder: 2. og 3. ETAPE
En ekstra “Tørringbane-historie”, rutekort og -beskrivelse til at printe ud: PDF 2. og 3. etape
3. ETAPE – Vrønding og Flemming stationer – ca. 8 km
Parkering i Flemming langs vejen ved stationen.
Ruten går først sydpå med besøg ved den imponerende Klaks Mølle, der ligger hvor Møllebæk møder Gesager Å og sammen bliver de til Bygholm Å.
Herefter op til Vrønding og en tur forbi den fint bevarede Vrønding Station og rundt i byen. Tilbage mod Flemming går turen ad Vrøndingvej. Her gik banen tæt nord for vejen og ind i byen, hvor Flemming Station ligger og hvor det store mejeri, foderstofforretning og efterskolen kom til.
Beskrivelse med billeder: 2. og 3. ETAPE
En ekstra “Tørringbane-historie”, rutekort og -beskrivelse til at printe ud: PDF 2. og 3. etape
4. ETAPE – Flemming og Rask Mølle stationer – ca. 10 km
Parkering på Stationspladsen ved Rask Mølle Kro, hvor også den tidligere Rask Mølle Station ligger.
Turen starter med et langt stræk nordpå væk fra banen op til den lille landsby Honum.
Der er et flot view mod syd på vej ned mod trinbræt Honum Skov. Turen går ned til Skyggerslund, fortsætter over Møllebækken og videre til Hornborg.
Herfra går det op til Flemming med den gamle station og den meget store og levende Flemming Efterskole.
Jernbanen krydsede vejen til Rask Mølle kort før man nåede til trinbræt Honum Skov.
Beskrivelse med billeder: 4. ETAPE
En ekstra “Tørringbane-historie”, rutekort og -beskrivelse til at printe ud: PDF 4. etape
5. ETAPE – Rask Mølle, Dortheasminde og Uldum stationer – ca. 10 km
Parkering på Stationspladsen ved Rask Mølle Kro, hvor også den tidligere Rask Mølle Station ligger.
Byen blev knudepunkt, da Tørringbanen i 1929 fik en ny gren mod Aale og videre til Ejstrupholm. Før jernbanen var Rask Mølle kun en vandmølle, der lå ensomt her i dalen.
Etapen viser banens forløb og fortæller historien om den travle Dortheasminde Station. Det går videre til Uldum Station, kun 800 længere fremme.
Tilbageturen går gennem Uldum Kær ad grusveje og smalle stier – til Boring med kig til voldstedet Boringholm.
Beskrivelse med billeder: 5. ETAPE
En ekstra “Tørringbane-historie”, rutekort og -beskrivelse til at printe ud: PDF 5. etape
6. ETAPE – Uldum og Ølholm stationer – ca. 10 km
Parkering ved Uldum Station.
Det første stykke følges banesporet. Vejen mod Ølholm ligger tæt ved siden af eller direkte oven i banesporet.
På Ølholm Station læssede man bl.a. mange flødeboller og møbler fra byens virksomheder. Man kan stadig finde de gamle gårde og husene med de mange butikker og virksomheder, der var i den travle stationsby.
Tilbageturen går over Hesselballe og forbi Ribebakke.
Beskrivelse med billeder: 6. ETAPE
En ekstra “Tørringbane-historie”, rutekort og -beskrivelse til at printe ud: PDF 6. etape
7. ETAPE – Ølholm og Tørring stationer – ca. 16 km
Parkering i Ølholm. Vi følger Bygaden ud til stien under Vestvejen. Cykelstien følger det gamle banespor.
”Ny Tørring” var endestation for banen indtil 1929.
Tørring Station lå, hvor brugsen ligger nu og alle husene her omkring er i sin tid bygget på grund af jernbanen.
Turen går over Gudenåen til Gl. Tørring og videre ud til Egholm Mølle. Herefter igen til Tørring og ned forbi Hvolgaard og Langskov Kirke på vej tilbage til Ølholm.
Beskrivelse med billeder: 7. ETAPE
En ekstra “Tørringbane-historie”, rutekort og -beskrivelse til at printe ud: PDF 7. etape
8. ETAPE – Rask Mølle og Aale stationer – ca. 12 km
Parkering ved Stationspladsen i Rask Mølle.
Ruten går op gennem husmandskolonien Skovby til den gamle hovedgård Rask. På (til tider bløde) skovveje til det mere faste gamle jernbanespor, der i dag er cykelsti med bro over Gudenåen. Den gamle kirkeby Aale med Aale Station, Kvindeegen, det fredede Sognehus, det flotte forsamlingshus og en rig skolehistorie.
Tilbagetur ad Raskvej og ind gennem skoven til banesporet.
Beskrivelse med billeder: 8. ETAPE
En ekstra “Tørringbane-historie”, rutekort og -beskrivelse til at printe ud: PDF 8. etape
9. ETAPE – Aale og Hjortsvang stationer – ca. 13 km
Parkering på pladsen ved Aale Station.
Turen går til Hjortsvang Station, der ligger ude på marken et stykke før Hjortsvang.
Hjortsvang Museum er et besøg værd med fine, gamle bygninger og en kæmpe lokalhistorisk samling fra egnen.
Op forbi Linnerup Kirke og østpå til Donnerup Plantage og tilbage til Aale.
Beskrivelse med billeder: 9. ETAPE
En ekstra “Tørringbane-historie”, rutekort og -beskrivelse til at printe ud: PDF 9. etape