Klakring Station – Klakring Stationsvej 14

Klakring Station – Klakring Stationsvej 14

Stationen kom til at ligge et stykke fra den gamle landsby Klakring og der opstod en ny bebyggelse ved ”Klakring Station”.

Samlet fik Klakring med stationsbyen 300 indbyggere, 2 skoler og 2 forskoler, forsamlingshus, hjem for epileptikere, sparekasse, brugsforening, andelsmejeri, savværk, mølle, vandværk og flere købmandsbutikker og andre forretninger.
Et mindre teglværk eksisterede en årrække omkring 1910.

Det var svært at lokke rejsende til i den første tid, men efterhånden fik folk dog øjnene op for fordelene og begyndte at ”tage toget”.
Stationen havde i 1930-31 omkring 10.000 rejsende og 2000 t gods.

Løbskkørsel
I en voldsom storm i 1905 begav to godsvogne sig afsted på egen hånd fra Klakring Station og kom efterhånden op i fart, så de susede forbi stationen i Juelsminde, og endte ude i strandsandet på den anden side af havnens store mole. Heldigvis var der fri bane og ingen mennesker kom noget til.

Krigen
Under 2. Verdenskrig gik Erik Glassow på Den private Realskole, Kildegade i Horsens:
Op og med toget kl. 6.30 og hjemme igen kl. 15.30…
Togrejsen frem og tilbage tog frygtelig lang tid, nogen gange mellem to og tre timer, afhængig af rangering med godsvogne. Om morgenen var der ro med intens læsning af lektier, der ikke blev nået dagen før, men om eftermiddagen gik det løs med skæg og ballade.
Vi skolebørn sad altid, hvis det var muligt, i de gamle vogne med små kupeer og direkte indgang udefra. Faste pladser havde vi, og det var absolut ingen spøg for andre passagerer at komme ind i en sådan kupe med skolebørn.

Kilder:
Signalposten 1980-2
Jubilæumsskriftet 1993 – “Fyrre år foran”: Skolen i Klakring i 30-erne, af Erik Glassow.