Stationsvej 3 – Stenderup Jernbanestation (Horsens Juelsminde Jernbane)

I slutningen af 1800-tallet var hovedjernbanenettet i Jylland etableret og man gik i gang med at bygge sekundære baner med det formål at trække handel til de større byer.

Horsens blev i disse år kendt, som et knudepunkt for privatbaner i alle retninger bl.a. mod Juelsminde, Odder og Silkeborg

I slutningen af 1870’erne begyndte drøftelser om en jernbane i området sydøst for Horsens, og d. 31/5 – 1882 blev der afholdt stiftende generalforsamling i aktieselskabet Horsens-Juelsminde Jernbane.

Allerede 9/8 – 1882 opnåede jernbanestyrelsen koncession og eneret for 80 år til anlæg af en person- og godsbane mellem Horsens og Juelsminde. Anlægget af den 30 km lange bane kostede lidt over 1 million kroner og indvielsen fandt sted d. 25/5 – 1884.

Stationsbygningen år ca. 1900
Stationsbygningen år ca. 1900
Igennem mange år var der 3 afgange om dagen, både til Horsens & Juelsminde, senere kom der endnu flere, idet man på torve- og markedsdage i Horsens satte et fjerde tog ind.

Juelsminde banen var udpræget en lokalbane og et forsøg på at tildele den en større og mere betydningsfuld rolle som forbindelsesbane ved en påtænkt færgeoverfart mellem Kalundborg og Juelsminde, faldt igen bort, efter projektet nogle gange forgæves var søgt gennemført.

Op gennem 1920’erne mødte jernbanen større og større konkurrence fra vejtrafikkens side idet vejnettet blev udviklet og der begyndte at kører busser direkte fra Horsens og Vejle til Juelsminde.

Tog kommer fra Juelsminde og krydser Hedenstedvej
Tog kommer fra Juelsminde og krydser Hedenstedvej
Jernbanen oprustede med nye vogne og nye skinner, men det hjalp ikke meget.

Stenderup Station - ved jernbanens 70 års jubilæum år 1954
Stenderup Station – ved jernbanens 70 års jubilæum år 1954
Der var dog et midlertidig opsving under 2. Verdenskrig, men efterfølgende kom Jernbanen, som så mange andre, i økonomiske vanskeligheder og kommunerne langs banen ønskede ikke at dække det voksende underskud. Derfor vedtog man på en ekstraordinær generalforsamling d. 12/3 – 1957 enstemmigt at standse driften.

Stations Ekspedient Pauline Hansen sætter signal ved tog afgang
Stations Ekspedient Pauline Hansen sætter signal ved tog afgang
Senere da færgeovergangen Kalundborg – Juelsminde endelig kom, var jernbanen nedlagt.

Det sidste tog kørte 28/9 – 1957.

Stationsbygningen fungerede også som byens posthus fra i 102 år, fra 1883 – 1986, hvor postbetjeningen rykkede ind i brugsen.

Stenderup Posthus
Stenderup Posthus
Landpost Andreas Cnota med sin postcykel og Paulina Hansen
Landpost Andreas Cnota med sin postcykel og Paulina Hansen
Postbestyrer Pauline Hansen på posthuset
Postbestyrer Pauline Hansen på posthuset
Landpost Andreas Cnota
Landpost Andreas Cnota
Postbil ved posthus
Postbil ved posthus